søndag 28. desember 2008

slik går no dagan.

i dag bar det til tustna for familien meisingset, også meg da.

jeg er på en måte forkjøla. jeg er trøtt og sliten. og jeg er rar i halsen. og jeg har vondt i hodet. men det kjennes annerledes ut. ikke sånn vanlig forkjøla. uansett. jeg har bedre ting å gjøre enn å være syk, så det kan jeg bare slutte med, synes jeg.

etter å bare ha vasket hus, sovet og spist i jula, hadde jeg praktisk talt lopper i blodet i kveld, og simpelthen MÅTTE ut og gå, på tross av at det var så bekmørkt at jeg ikke så en meter foran meg. jeg kjenner veien, så det gikk nå greit likevel. helt klar stjernehimmel, lyden av sildrende vann i elva, ren luft og lyden av abolutt ingenting. det er hjemme. jeg må si at komplett stillhet er grundig undervurdert. litt merkelig at det er jeg som føler det slik kanskje, men til og med jeg blir lei av å høre meg selv snakke av og til. uansett. deilig var det. jeg lurer på om jeg må ta meg en ørliten fjelltur i morgen.

etter å ha kommet inn igjen var matlysten på topp. i jula er det egentlig bare godt å være sulten av og til, synes jeg. vel, etter litt mat fikk jeg en intens trang til å lære meg å spille piano. som tenkt, så gjort. jeg kan ikke noter, og hadde ingen lærebøker eller noen ting, så jeg har sittet med hodet begravd i diverse sangbøker og skrevet ned notene både på et stykke papir og på fingrene, for å gjøre det litt enklere for meg selv. nå klarer man praktisk talt å skjelne at det er "millom bakkar og berg" jeg forsøker å spille. før har det det gått i "o, store Gud" og andre helt opplagte nybegynnersanger.
jeg har jukset litt, og skrevet notene på fingrene.
headsettet var vel strengt talt nødvendig, med hensyn til mine omgivelser.

3 kommentarer:

  1. Det kan være kjekt å tusle rundt og høre på stillheten! Det er det ikke så masse av her heller, egentlig...

    Derfor er det jo veldig snilt av deg å ha på headset når du øver på Piano :P ... Sånn foreløbig iallefall... :)

    SvarSlett
  2. Jeg er meget meget takknemmelig for headset, men..du vet vel at vi fortsatt hører at du synger..? :)
    mellom..hmm..hmm..haaaavet..hm hmmm
    hmm...hmmm..tuftene graaaave..hmm..hmmm. utmedeeeem..

    vakkert..til å gråte av faktsik.

    SvarSlett
  3. brodern: ja, alt for mine omgivelser. men, som min søster så fint påpeker, er ikke sangferdighetene på topp, noe headsettet ikke klarer å skjule. særlig ikke når jeg høres ut som en hes kråse siden jeg er forkjølet. :D

    ja, gunnhild, jeg begynte å mistenke det da jeg hørte noe ukontrollert fnising fra stua ja. :D

    SvarSlett