torsdag 19. mars 2009

tustnisk ordliste

Jeg er litt språkforvirret, det er det ingen tvil om. med unntak av når jeg slår over på en slags halvgebrokkent jærsk eller stavangersk, tullenordnorsk, surnadaling, eller litt romsdalsk fra tid til annen, snakker jeg tustnisk. hvor bredt jeg snakker varierer ofte, men noen standarduttrykk kan man alltids finne. jeg har samlet sammen en del tustna- og nordmørsuttrykk jeg bruker på det jevne, eller på javnånj, som heter på fint.

Arshk - Ark
Bakels - Vafler
Brok - Bukse
Brød/brøshiv/kakshiv - Brød/brødskive
Båss - Søppel
Dekkelj - Sikle
Dryg - Et ord som er praktisk talt UMULIG å oversette helt korrekt
Dråk(ungje) - jente
Frakk - Kjekk/koselig/hyggelig
Gorrhys - Skjellsord
Grø(æ)tagroms - En som setter stor pris på grøt
Gævvelj - Rope
Hongrau/svåljta/-inj - Sulten
Hurshk - Krik/krok/utstikker/hva enn jeg føler for at ordet skal bety
Håbbålljå - En tidsperiode mellom våronna og slåttonna
Kak/kakstykkje - Kake/kakestykke
Kjynnau - Kosesyk
Kjøle - Veldig
Klar/klår - Sliten/klar/tydelig/gjennomskinnelig
Klæn - Syk
Ljøs - Lys
Lortåt - Skitten
Læsta - Sokker
Lø(æ)parguri - Ei som ofte besøker andre
Porshkåttånj - VELDIG tidlig
Svert - Bra
Sliest - Sloss
Stakkaljungje - Gutt
Trålljåt - Slem
Vikkå - Uke
Åfyllfat - Matvrak
Åkkår - Tungbedt

tykk l =lj
ø(æ) = en blanding av disse lydene, uten egen representasjon i det fonetiske alfabetet

1 kommentar:

  1. O' herlege ord! No merkar eg at eg ikkje snakkar dialekta mi heilt lenger nei! Men mykje felles vi to skjønar eg;)
    Og så har dykk fått det riktig så vakkert i heimen! Eg diggar teikninga til Ellen og deg!!:D

    SvarSlett