onsdag 2. februar 2011

ingrids mulige yrkesvalg. vol. 5

jeg er oppvokst på gård. felleskjøpet, kyr, kumøkk, silo – hele pakka. jeg synes kyr er stokk dumme, men jeg liker griser. og hester. og kaniner. broren min prøvde å overbevise meg om å begynne på tomb jordbruksskole halve barndommen min. jeg bare lo av ham. og så fikk jeg plutselig øynene opp for gårdsdrift igjen. jeg kunne ikke se for meg å la barna mine vokse opp i en by. jeg trenger litt tumleplass, og det vil jeg gi familien min også. jeg vil ha en låve jeg kan bruke som atelier om sommeren, ha store flater ungene kan bruke som de bare vil, lage hytter i skogkanten, og jeg vil merke at det yrer av liv rundt meg. jeg vil ta vare på dyr, forvalte naturen, sovne fysisk sliten, men psykisk forsterket hver kveld. jeg vil plukke bær, plommer, pærer, epler og jordbær. jeg vil kjenne lukten av saueull og stelle med hønene. jeg har inngått et kompromiss med meg selv. jeg har fortsatt lyst til å bo på gård, men ikke nødvendigvis drive gård. jeg tar meg selv i å saumfare lokalavisa for boligannonser hver gang jeg er hjemme, og leser litt ekstra nøye hver gang jeg ser et småbruk til salgs. men. når det kommer til yrkesvalg fortsetter letingen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar