mandag 11. april 2011

på religionsvitenskap lærer vi mye om myter og ritualer. den norske befolkningen er generelt godt opplyst, og mange av de tidligere dominerende mytene har sakte men sikkert dødd ut. noen tanker henger likevel igjen. en av disse mytene er ideen om heltidsstudenten. denne mytiske skapningen får tilstrekkelig med økonomisk støtte til å kunne studere på heltid, uten å måtte hoppe over måltider for å få råd til skolebøker, ta en deltidsjobb for å ha råd til tak over hodet eller sitte i mørket for å kunne betale strømregningen. denne heltidsstudenten har råd til både å studere og leve. samtidig. det hadde vært fint om det hadde vært sant. skikkelig fint.

5 kommentarer:

  1. Det er ikke ei myte. Jeg har klart meg fint som heltidsstudent i snart fire år nå, og kan ikke akkurat si at jeg lider noen nød. Har kanskje hatt noe lavere boutgifter enn en del andre, men så har jeg hatt tilsvarende høyere sykkelutgifter. :=)

    SvarSlett
  2. de sykkelutgiftene ligger ikke langt unna det mange av oss bruker på buss. du er en av de heldige som har hatt lave boutgifter, det har jeg også. likevel har jeg måttet bruke sparepenger for å ha råd til stort sett alt unntatt mat.

    som når jeg har lagt på meg og MÅ kjøpe nye klær for eksempel.

    SvarSlett
  3. Sykkel- og skiutgiftene mine er nok langt over det de fleste bruker på buss hvis jeg regner med konkurranser jeg er med på. I år er boutgiftene mine ganske på gjennomsnittet, og jeg bruker fortsatt ikke opp lån+stipend. Enig i at det ikke er mye vi får, men det går helt greit å leve fint på det hvis man ikke er veldig uheldig med boutgifter (over 4500 kr i mnd; vi får 7416,67 kr i snitt hver mnd). Problemet ligger i at de fleste har et ALTFOR høyt forbruk.

    SvarSlett
  4. E jo ikkje alle Kristoffer som klare å ha middag te 23 kroner per person i snitt over eit halvår:)
    Men du har heilt rett i at vi har alt for stort forbruk!
    Men for min del så er det jammen verdt å betale 39 for GOD IS, sjølv om ein får lite framfor 23 eller no for snø på boks!

    SvarSlett
  5. Trur ikke det er middagene som er den største utgifta til de fleste Hallgrim. Men det er helt klart mye å spare der også hvis man er fornuftig med innkjøpa.

    Nå syns jeg den billige isen ofte er bedre jeg da. :) Men velger man å kjøpe dyr is, da er det et valg man gjør. Det er ikke noe man må ha. Det gjelder å prioritere. Trur det er sunt at man lærer det som student.

    SvarSlett