mandag 2. mai 2011

mitt nei til eu

grunnene til å melde norge inn i eu er mange, grunnene mot likeså. jeg er selv medlem i et parti hvor motstanden mot et medlemsskap i eu er svært utbredt.

jeg mener at en verden som står samlet i slaget mot fattigdom har enorm slagkraft. eu kan bidra til et eterkere europa, som samlet kan sette inn en innsats der det trengs. likevel stiller jeg meg negativ til å innlemme norge i eu riktig enda. hvor lenge skal vi vente? jeg vet ikke. men norge er ikke klar. enda.

noe å tenke på i forhold til diskusjonen rundt eu-medlemsskap er grunnene den enkelte har til å stå utenfor. er det noe jeg ikke kan fordra, så er det egoisme. selvopphøyelse er en fallgrop vi nordmenn alt for ofte faller i, noe jeg vil påstå FrPs økte popularitet vitner om. å sette seg selv først er en livsfarlig vei å gå, særlig for dem som mister livsviktige tilskudd gjennom u-hjelp. hver gang jeg ser at noen gjemmer seg bak argumentet at norges egne problemer må løses før vi kan ta oss av internasjonale utfordringer, noe alt for mange gjør, blir jeg ikke bare irritert eller oppgitt, men også sint. rett og slett.

både landbruk og u-hjelp ligger hjertet mitt nært. norge ville vært avhengig av flere godt tilpassede særordninger for å kunne gå inn i eu uten at det ville hatt alvorlige konsekvenser for jordbruket i norge. foreløpig er det lite som tyder på at disse ordningene ville kunne være på plass riktig med det første. den dagen dette er plass, kan det hende jeg stiller meg annerledes. når det er snakk om u-hjelp er norge et foregangsland. som i det meste annet, har vi alltid mer å lære, men den norske u-hjelpen har ikke noe presserende behov for europeisk assistanse med det første.

mitt nei til eu er mer et tja. så får vi se om det en dag blir et ja. for å være helt ærlig håper jeg det. men enn så lenge fortsetter jeg å betale kontingenten min i nei til eu.

3 kommentarer:

  1. ....venter på motkommentaren fra ellen....

    SvarSlett
  2. Er ikke motargumentet for EU, at vi ikke kan bibeholde et norsk landbruk på samme måte som nå, et egoistisk argument?

    SvarSlett
  3. det kan være det, det kommer an på argumentasjonen.

    jeg har en delvis egoistisk forankret argumentasjon i og med at jeg er oppvokst på gård, og jeg unektelig er påvirket av dette.

    å få egne lover for norge har også sammenheng med at vi er svært ulike premisser i forhold til resten av europa, og at vi derfor trenger et lovverk som gjenspeiler dette.

    å ha en oppegående landbruksnæring i norge betyr å vedlikeholde kulturlandskapet, holde liv i lokalsamfunn og forsyne landet med mat. hvis det å spise seg mett og ha noe å leve av er egoistisk, så er jeg vel det.

    SvarSlett