torsdag 29. desember 2011

orkan

romjula begynte med orkanen dagmar her ute på nordmørskysten. for dem av oss som husker orkanen i 1992 var dette en veldig spesiell opplevelse. i 92 sov vi under sofabordet, og jeg har mine første klare minner fra orkanen første nyttårsdag. den gang var telefonene og strømmen borte. denne gangen var strømmen borte en liten stund, men så kunne vi igjen sitte og skrive til hverandre på nettet – i hvert vårt hus, med familie og naboer.

i dag og i går har jeg gått og sett på skadene rundt omkring på soleim og nordheim. vi har sluppet billigere fra det denne gangen, tross alt, men mange kjente på den samme frykten som den gangen. jeg var for liten til å forstå  hva som foregikk da, og tok det som det kom denne gangen. naturen er skremmende og fascinerende.

IMG_5015

rotvelt var det mye av. dette er på beita hjemme på gården.

IMG_5024

hvorfor fasttelefonen var ute var plutselig ikke noe mysterium lenger da vi så dette. under treet ligger telefonledninga.

IMG_5027IMG_5033

gjerdene fikk smake på den sterke vinden.

IMG_5036

deler av taket på nabofjøset kom flyvende oppover grenda. ei plate landet like foran kjøkkenvinduet til min bror og familien.

IMG_5044

på nordheim, hvor mine foreldre bor, fikk vi også smake på vinden. taket på naustet til naboen ble brettet av.

IMG_5076

mellom nordheim og den gamle fergekaia på aukan fikk disse plasthallene smake på styggværet. det ligger isolasjon utover over alt, og bilene og båtene som stod inne i hallene har fått knust ruter. utenfor lå en støvsuger og et piano henslengt utover veien.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar