fredag 13. januar 2012

sminke for nybegynnere

(sorry gutta. jeg skreiv om biler i går, så da får dere tåle litt sminkeprat i dag. kanskje finner du et gavetips til en søster, kjæreste, venn eller en sminkegal niese?)

det siste året har jeg oppdaget det store sminkeuniverset. ikke at jeg har begynt å sminke meg noe mer av den grunn, men det fascinerer meg at mange jenter har sminke som hobby, og det har demret for meg at jungelen av ingredienser, merker, typer sminke og måter å påføre sminke på er en egen vitenskap. denne oppdagelsen har ført til at jeg har sett på en del filmer på youtube og på blogger både i norge, USA og england. etter hvert har jeg funnet ut noen favoritter som går igjen. siden gode ting er til for å deles, legger jeg like godt ut noe her. om ikke annet blir det enklere for meg å finne tilbake hit. *le* så…: i tifeldig rekkefølge – bloggernes favoritter og noen tips…

ØYNE

Urban decay primer potion får øyenskygger til å sitte som støpt dagen lang. uten en primer har øyenskyggen lett for å samle seg i striper på øyelokket.

Urban decay naked 2 palette med massevis av øyenskygger i god kvalitet. Naked 1 skapte furore i bloggeverdenen og på youtube, og toeren ser ikke ut til å skuffe den heller. jeg ville nok valgt nummer to, fordi den har en lys og en møk basic matt skygge, i tillegg til litt kjøligere toner enn eneren.

for å få til å legge øyenskygge og alt mulig annet kan det være lurt å satse på noen få, men gode koster. en god kost er viktigere enn å kjøpe dyre produkter. gode tips for nybegynnere er å kjøpe inn en MAC 217 børste til å duse ut øyenskygger med, pluss en flat kost til å legge på øyenskygger. jeg ville i tillegg kjøpt en god børste til å påføre bronser og/eller blush med. personlig sikler jeg på en sigma F25. både MAC og sigma er gode merker. til foundation er det enkleste ofte å bruke en fuktet engangssvamp.

hvis du har tatt helt av og kjøper mange øyenskygger, og du vil samle dem på ett sted, kan du gå til anskaffelse av en palett med magnetisk bunn. dette gjør det enkelt å bare ha øyenskyggene sine oppi, uten av de faller ut, samtidig som du kan samle alle skyggene dine på ett sted. SMH har brae paletter – som dette lille og dette store. de har også paletter med ferdige rom til øyenskygger. og – øyenskyggene til SMH er veldig like MAC sine, bare mye billigere. et godt kjøp! 

noen av oss trenger litt hjelp når det kommer til øyevipper. Ardell løsvipper i Babies er naturlige, og kan brukes både til hverdags og fest.

med en god vippetang kan du få et åpent blikk. en god vippetang er viktig hvis du bruker løsvipper. det får vippene til å sitte tet sammen, og du unngår å ha to sett med vipper som stikker ut, som ser litt teit ut. shu uemera har en god vippetang.

Duo lim til øyevipper. hvilket lim du bruker faktisk viktigere enn hvilke vipper du bruker. nøkkelen er å vente til limet er seigt og klissete før du påfører vippene. da sitter de!

concealer til å skjule mørke ringer under øynene. gode produkter (i følge bloggeverdenen) er Graftobian sine Corrector shades, mally beauty sin corrector concealer, eve pearl sine salmon concealere – disse er en hit i sminkeverdenen, bobbi brown sin corrector er også populær og kommer i mange farger.

øyenbryn ja. gurimalla, for et strev det å finne de beste produktene.

Anastasia sine øyenbrynspudder er lovet opp og i mente. jeg har ikke prøvd dem enda, med jeg vil. ellers er Wet’n Wild holdt for å være bra. jeg har dette selv, og pigmenteringen er helt syk. ulempen er at jeg bare kan bruke én av fargene, og det er vanskelig å få tak i. jeg mikser den mørkeste fargen i wet’n wild kitet i ash med en lysere farge fra et sett jeg kjøpte hos e.l.f. tungvindt? youbet. så, jeg er på utkikk etter noe bedre, eller iallefall enklere.

bobbi brown gel eyeliner i granite ink og svart. jeg gav kjapt opp våt eyeliner, enkelt og greit fordi det ser forferdelig ut hvis du ikke vet hva du holder på med. gel-linere er supre for nybegynnere. jeg bruker for øyeblikket e.l.f. sin cream eyeliner i svart, som funker helt greit – uten at jeg har så mye sammenligningsgrunnlag at det gjør noe. jeg bruker en bøyd børste til å påføre lineren med, noe som gjør det så utrolig mye enklere – me like.

ANSIKT

når det kommer til foundation er det sikkert en MILLION merker og farger å velge mellom. jeg har ikke peiling, men er du i tvil har MAC mange bra. også det franske merket boujouis har noen gode typer. denne fra sheseido holder ute ALT – inkludert sola, og er fin hvis du skal til varmere strøk. Chanel Vitalumiere Aqua er dyr, men er elsket av mange bloggere. jeg bruker for tida bare en foundation fra the body shop.

en tommelfingerregel er at foundationen bør være basert på det samme som ansiktskremen din – hvis du bruker noen. bruker du en vannbasert, oljebasert eller silikonbasert krem, bør foundationen være det samme, hvis ikke har den lett for å skli av.

en bronser gir glød til huden, og kan være veldig fint for å gi litt liv til vinterbleke ansikt. en feil mange gjør er å klaske på foundation uten å føye til noe farge etterpå. resultatet er gjerne at man ser litt død ut.

bourjois har et veldig rimelig alternativ med sin sjokolade(!)bronser. i motsetning til hva som står i produktbeskrivelsen er pudderet matt. om man har uren hud og slikt er det lurt å bruke matte produkter i kinnene. benefits hoola bronser er både en prisvinner og favoritt blant mange bloggere. fargen er nok litt dypere enn bourjois sin, som ser litt gyldnere ut. den er også ganske mye dyrere.

en blusher eller rouge, som vi litt sære nordmenn ofte kaller det, gir glød til kinnene. denne fra NARS er en favoritt, og blushene fra benefit er også populære.

RENSE

 

etter å ha hatt på seg masse sminke er det viktig med en god sminkefjerner. i følge karlasugar er shiseido sin sminkefjerner den beste. biodermas rensevann er også populær i internettverdenen, amodelrecommends har også noen alternativer til denne, siden den kan være litt vanskelig å få tak i.

 

for å vaske ansiktet godt og fjerne døde hudceller kan man bruke en vaskeklut og en god ansiktsrens, eller en duppedings som den over, nemlig en clarisonic mia. jeg har lyst på en slik, merker jeg. sibu har noen gode, naturlige produkter, uten at jeg har testet dem selv. personlig bruker jeg bare jojoba olje blandet med litt aloe vera kjøpt på apoteket i stedet for hudkrem. paula’s choice har gode produkter uten masse unødvendige ting oppi – og de har gode eksfolianter. siden har dessuten mange gode tips. hvis du har uren hud har jeg funnet en film som forklarer hvordan du kan rense i dybden.

Hvor kan du kjøpe sminke?

KICKS har mange gode tips, og de åpnet for øvrig nylig butikk på byhaven i trondheim. i tillegg er det blitt en egen avdeling for MAC på estetique på torget, for uten Make Up Store.

på nettet er det mange butikker å velge mellom. du kan ofte handle direkte fra produsenten, som hos MAC. SEPHORA er også et godt sted å begynne. jeg handler mye fra ebay, og betaler da med paypal, slik at jeg er sikker på å ikke bli lurt av useriøse selgere. ellers bruker jeg søkefunksjonen på google, som fungerer slik at man søker etter et produkt, og googles shoppingfunksjon viser nettbutikker som selger nettop det produktet jeg ser etter. husk bare på at tollgrensene til norge er på 200 kroner på mye, og går du over blir det fort dyrt.

Mer inspirasjon?

sjekk youtube for mange gode filmer. jeg vil særlig anbefale å se filmene til lisa eldrigde. pixi2woo lager en del gode filmer med forskjellige typer sminke, det samme gjør søstrene bak pixiwoo og frmheadtotoe.

karlasugars blogg er genial, fori hun legger ut produkttester og såkalte “swatches” av produkter. slik vet du hvilken konsistens og hvilke farger produkter har, uten at du trenger å kjøpe alt selv.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar