fredag 31. august 2012

status quo

2012-08-17 19.47.57

jeg bor i oppdal. det er like ved hedmark, har jeg oppdaget. for et kystmenneske fra nordmøre er det litt merkelig. jeg bor en time og førti minutter sør for trondheim med tog. hvis toget ikke er forsinka, togskinnene har rast ut eller noe annet slikt fjas. med buss tar det litt over to timer. med bil… vet jeg ikke helt. for jeg har. ikke. kjørt. opp. akkurat nå er det innmari, innmari surt. men jeg HAR bestilt kjøretimer. jeg begynner til uka. kjørelæreren min er veldig romsdalsk. jeg har allerede sett på bil. jeg tenker toyota. helst firhjulstrekker. vet du hvor lang vinteren er på oppdal? eller hvor mye snø det er her? jeg har begynt å bruke ullundertøy allerede nå i august. og så har jeg bestilt tre paller ved. så firhjultrekker høres fornuftig ut. det og klippekort hos startour.

2012-08-10 17.39.02

huset mitt i oppdal. røkke og jeg har samme utsikta, men jeg troor jeg betaler litt mindre for den. det er enda litt finere på den andre siden av bygda – blankbøgda som det heter på innfødt. men strengt talt er vel alt en forbedring etter å ha glant rett inn i sentralbygget på gløshaugen i fire år.

2012-08-11 19.10.25

inni leiligheta mi har det sett slik ut en stund nå. nå har jeg kastet om lag femogtjue tomkasser, og fortsatt står det ti tomkasser stablet i uteboden til neste gang jeg trenger dem. det meste har funnet frem til bokhyller, skap eller har blitt stuvet bort i kasser til jeg får plass til det. jeg mangler fortatt litt forskjellig. men det blir.

2012-08-14 17.28.47

her jobber jeg. nå er det enda flere bøker og post-it-lapper der. og mat. og tekoppen min. pulten er konstant like kaotisk som hodet mitt. å planlegge krl, norsk, engelsk og alt annet samtidig som jeg tenker på alt det andre jeg også burde gjort gjør at jeg blir litt svimmel. å være fersk lærer er ikke bare bare. samtidig er det utrolig kjekt å ha elever. men jeg merker at tolvtimersdager ikke er noe jeg har tenkt å fortsette med. meeen. det beste av alt? jeg har fri på fredager. jeg kan ta igjen ting på jobb, reise, sove lenge, lage mat… hva jeg vil. og jeg kan slippe å ha dårlig samvittighet for den eksamenen jeg burde lest til. for jeg har. ikke. eksamen. og de betaler meg penger for det.

2012-08-19 12.36.00

jeg er en stor tilhenger av å utforske lokale spesialiteter. her om kring er det noen årlige happenings som er noe sånt som obligatoriske. rennebumartnan er en slik happening. helt vanvittig mange kunstnere, håndtverkere, lokale matprodusenter og andre stiller ut produktene sine. jeg gikk bare litt bananas. neste ting som skjer er fjell- og fårikålfestivalen. jeg mener… fårikålfestival?

2012-08-23 12.16.00

på skolen har jeg begynt med vanlig undervisning, men vi har vært på tur også. én ting skal de ha, oppdalingene. det er fint her. skikkelig fint. likevel er det litt rart å ikke se havet. og at man begynner på fem hundre meters høyde. å streve seg opp til 800 meter føles liksom ikke så stort lenger. jeg er vant til å begynne på 0.
…så sånn lever jeg. fortsatt uten TV og internett. under de siste OL-sendingene endte jeg opp med å stikke innom skolen for å se på nett-TV og invitere meg selv på besøk til otto og mona som bor på den andre siden av dalen for å få med meg håndballfinalen. nå tyr jeg til radio. og så har jeg begynt å legge puslespill og snakke med folk. i know. radikalt.

2 kommentarer:

  1. Eg må berre smile når eg les bloggen din:) Det høyres ut som ei veldig fin tid. Det er berre litt irriterande å tenkje på at eg må igjennom mykje av det same sjølv, men MED eksamen på slutten... Du må kose deg så mykje:)

    SvarSlett
  2. Takk! Fin tid, men veldig tidkrevende og arbeidssom tid. men det vet du vel alt om. ;)

    Tenk hvor LUR du blir da? Maaaster og greier.

    SvarSlett