fredag 14. september 2012

samsung galaxy sII

vs

canon eos 550d

for to år siden fikk jeg den besteste bursdagsgaven ever. speilreflekskameraet mitt var et resultat av en sammensvergelse mellom så godt som alle jeg kjenner. FOR en gave. som de fleste vet, elsker jeg å ta bilder. mange bilder. i februar kjøpte jeg meg ny telefon, egentlig kun på grunn av kameraet. nå har jeg med meg et kamera uansett hvor jeg går, samtidig som jeg har et kamera til å ta alle de portrett- og landskapsbildene jeg vil. jeg har kommet til å tenke på hvor stor forskjell det egentlig er på de to kameraene. det ene har mulighet til å ta bilder i raw, med større lyssensitivitet og desto mindre skurr. det andre er et hendig lite kamera med enkel manøvrering. samtidig gir begge kameraen lyse, crispe bilder som fanger øyeblikket.

det finnes et ordtak som går noe sånn som det beste kameraet er det du har med deg. og det er helt sant. noen av de beste bildene mine ble tatt ganske tilfeldig eller i forbifarten, nettopp fordi jeg hadde et kamera for hånden. men jeg har innsett at det viktigste hjelpemiddelet for å ta gode bilder, det er å kunne å bruke det kameraet man har. et verktøy er ikke bedre enn den som skal bruke det. det samme gjelder et fotoapparat. øvelse, riktige innstillinger og en viss fortrolighet med det kameraet man bruker. gull verdt når øyeblikket er der. *knips*

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar