onsdag 21. november 2012

lokalbefolkningen 2.0

nå som jeg har bodd i oppdal i noen måneder, har jeg gjort meg noen flere observasjoner.jeg er blitt bedre kjent med lokalbefolkningen og deres sedvaner.

selv om de ikke tar særlig initiativ selv, er oppdalingene svært glad i kontakt. her en dag hadde jeg en trivelig samtale med en eldre herremann, ettersom vi begge var på leting etter gulrøttene på rema 1000. (de har nylig oppgradert butikken, og dermed flyttet rundt på en del varer.) det virker som at oppdalingene er blitt så vant til at mange av dem de møter kommer utenbygdes fra, og derfor nøler litt med å kommunisere med dem de ikke kjenner. jeg, derimot, lider ikke av den slags tilbakeholdenhet.

uniformen på oppdal er – kanskje ikke særlig overraskende, friluftsklær. dyre friluftskær. på denne tiden av året går man med boblejakke. noe annet funker ikke når det er atten minus ute. og atten minus er forresten ikke kaldt. det er friskt. for dårlig vær finnes ikke.

oppdalingene er litt småurbane av seg. vi har nå to kafeer. oss tållåst og kafeen på interiørbutikken lev vakkert. interiørbutikken er fylt med godbiter fra alle leverandørene som betyr noe, i tillegg til deilig te og fine tekstiler. i tillegg har vi den superfancy restauranten spisbar, som kan skilte med deilig mat med forseggjorte navn.

det ryktes at oppdal er en fin plass å gå på ski. jeg har ikke nærmet meg denne aktiviteten enda – heldigvis smeltet snøen såpass at det ikke lot seg gjøre. men. før eller siden må vel snøen bli liggende. jeg vil anse det som svært sannsynlig at det vil foreligge en rapport så snart jeg har beveget meg utenfor døren med ski på beina.

jeg merker at jeg er blitt, ikke integrert, men mer assimilert. fredag ettermiddag fnyser jeg av alle disse som kommer utenbygdes fra og invaderer bygda. jeg sier ikke lenger ha det, men oss tållåst. jeg tar meg selv i å diskutere de beste stedene å finne bær eller hvor man finner de beste beiteforholdene. velvel. det heter i alle fall fortsatt sny, hævva på og brok.

2 kommentarer:

  1. "heldigvis smeltet snøen såpass at det ikke lot seg gjøre"
    ting som tyder på at integreringen fremdeles vanter på enkelte områder *kremt*

    SvarSlett
  2. hehehee. du har rett i det. men så er og blir jeg en nordmøring også da. snø er jo noe nytt og skremmende. :)

    SvarSlett