mandag 2. september 2013

Læreren

Folk spør meg om hvordan det er å være lærer. De spør hele tida. Folk jeg kjenner, folk jeg ikke kjenner. Går an å svare på det spørsmålet? Jeg trenger mer enn en setning eller to for å svare på noe slikt.

Å være lærer er dritkjipt. Og helt fantastisk. Gjerne begge deler – på en gang. Stressnivået mitt er så høyt at det knytter seg i brystkassa. Jeg er sjeleglad hvis jeg rekker en tissepause i løpet av dagen. Mat spiser jeg i ferier og helger. Av og til går det så lenge mellom hver gang jeg rekker en slurk med vann at jeg må sette meg ned for å ikke svime av. Det er kjipt. Likevel står jeg opp hver morgen. Jeg blir glad av å se elevene mine. Å få lære bort hva jeg kan slår å ligge lenge om morran og late meg. Å se en elev skjønne hva politikerne egentlig diskuterer i en debatt – det er konge. Det som er enda bedre er å få fortelle om hvorfor Bibelen er så innmari bra.

Å være lærer suger. Men det er aldri kjedelig. Jeg lærer noe nytt hver dag. Jeg får møte levende mennesker – hver dag. Smarte mennesker som er litt lavere enn meg – noen av dem iallefall. Mennesker som gjør jobben til et fint sted å være. Å være lærer er skikkelig fint.

Men jeg håper jeg rekker flere tissepauser.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar